sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Kuulumisia

Hei, minä olen Samuli Kallio, 22-vuotias crossfit-urheilija Tampereelta, ja tämä on minun blogini. Aion pääasiassa kirjoittaa harjoittelustani ja kilpailemisesta. Olen harrastanut lajia vuoden 2012 lopusta ja kilpaillut viimeiset 2-vuotta. Paras saavutukseni on winterwar 2015 10.sija.  Blogissa aion kertoa kuulumisiani matkalla huipulle ja päätavoitteeni on kilpailla nykymuotoisessa crossfit meridials kilpailuissa keväällä 2017.

Edellinen kilpailuni oli crossfit-open joka sujui tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteeni oli olla 500 joukossa Euroopassa ja sijoitukseni oli lopulta 403. Suomessa peräti 7, mutta todella monia jäi kilpailusta kokonaan pois, tai ei tehnyt kaikkia lajeja. Openeiden jälkeen pidin viikon huilia, enkä tehnyt juuri mitään harjoitteluun liittyvää. Nyt olen tehnyt kuusi viikkoa crossfit Invictuksen voimaohjelmointia viime kesältä. Aloitin seuraamaan tätä ohjelmointia jo Winter Warien jälkeen, ja se valmisti minut erinomaisesti openeihin ja niiden läpi.

Suurin tavoitteeni ennen seuraavia kilpailuja on saada kehitettyä voimaani. Erityisesti takakyykky ja maastaveto tulokseni laahaavat selvästi perässä muuta voimaa ja ovat kaiken kaikkiaan suurimmat heikkouteni. Karjalan Kovimassa erityisesti kostautui se kuinka huono maastavetäjä olen. Semifinaali lajissa tehtiin viiden toiston sarjoja 150kg:lla ja olin siinä lajissa viimeisten joukossa ja näin ollen finaaliin ei ollut mitään saumaa. Takakyykkääminen taas on minulle jostain syystä vain todella hankalaa. Minun etukyykky ja takakyykky tulokseni ovat kutaakuinkin samat, ja takakyykkyä vahvistamalla uskoisin kehittäväni myös maastaveto tuloksiani, joten nyt keskitytään siis ohjelmassa takakyykkäämiseen !

Invictuksen voimaohjelma näytti juuri passelilta minulle. Rakastan korkeata volyymia, eli harjoituksia pitää olla paljon ja harjoittelun tuntua lähes joka päivä erittäin rankalta. Tässä ohjelmassa on joka päivä yleensä neljä osiota, joiden tekemiseen menee päivästä riippuen noin kaksi tuntia.
Tämä ohjelma kestää 7.viikkoa ja sitä on siis jäljellä enää viimeinen viikko. Valtavasti on tullut kyykättyä ja tehtyä hyvin samantyyppisiä harjoituksia viikosta toiseen. Tämä tuntuu toimivan ainakin minulla hyvin.Vastaavia harjoituksia toistetaan useampana viikkona, jolloin on helppo pyrkiä parantamaan edellisestä kerrasta ja näin kehittymään.

Viimeisellä viikolla testataankin sitten muutamia ykkösmaksimeita ja mm. 2000m soutu.  Lauantaina odottaa myös pikkukisat Lahdessa.


1 kommentti: